Etcetera LaStrada is een “gedwongen” samenvoeging van drie organisaties
Etcetera LaStrada is een “gedwongen” samenvoeging van drie organisaties die jaren eerst zelfstandig hun eigen festival organiseerden. Naast dit gezamenlijke festival deden de organisaties ook nog hun eigen activiteiten onder hun eigen naam. Voor een buitenstaander was dat moeilijk te begrijpen.
Leejo en Riekje moesten in korte tijd hun eigen naam La Strada opgeven om aan Amersfoortse subsidie te komen. Ze moeten samengaan met Theater Terras. Er werd flink onderhandeld over de naam van het festival. De naam zou uiteindelijk Etcetera LaStrada worden. De samenwerking met Theater Terras hield in dat tijdens het driedaags festival Theater Terras één eigen productie zou maken. Daarnaast verzorgde Theater Terras haar eigen reguliere voorstellingen op diverse aantrekkelijke, bijzondere plekken in de stad. Het jaar daarna werd Traktor Toernee verplicht toegevoegd onder de naam Etcetera LaStrada. Door de samenvoeging van alle straattheaterfestivals zou er hypothetisch een efficiënter PR-beleid zijn en werden kosten bespaard worden op affiches en boekjes. Onder Etcetera LaStrada kwamen er vele internationale groepen uit de gehele wereld met grote namen optreden o.a. Transe Expresse op de Hof. Alle pleinen en steegjes stonden vol. Op alle pleinen waren theatervoorstellingen en in de Langestraat traden lopende voorstelleningen en interactieve optredens tussen het publiek op. De Stad was letterlijk ‘één podium.Er werd gepoogd om een theaterroute te maken naar Randenbroek om Traktor Toernee en de binnenstad meer met elkaar te verbinden.
Organisatorisch bleken er, voor de afzonderlijke organisaties, aan deze constructie meer nadelen dan voordelen te bestaan. De vrijheid om elders subsidie te kunnen aanvragen werd verminderd, dit ondanks de zeer grote bedragen die er nog steeds van de verschillende provincies en bezochte plaatsen getoucheerd werd. In Amersfoort werd de spoeling dun. De bijdrages van de sponsors gingen niet meer per onderdeel maar naar de overkoepelende organisatie en die bijdrages werden dus lager. Bovendien vond de gemeente de financiële huishouding van een te grote omvang om deze alleen door vrijwilligers te laten doen. Een bestuur werd boven de vrijwilligersorganisaties geplaatst. Alex Kühne, directeur van een binnentheater werd aangesteld als festivaldirecteur. De eerdere kortere lijnen werden formeler en zakelijker, dus ook afstandelijker. Een beroep werd gedaan op Fons Asselbergs (voormalig wethouder ruimtelijke ordening en cultuur) om in het overkoepelend bestuur te komen. Moeilijke omreken sommen waren de vraagstukken. Bijvoorbeeld over wel/niet gedeelde financiën aan inkomsten, gemaakte kosten voor bijvoorbeeld veiligheid, dranghekken, schoonmaken van pleinen, tenten en vergunningen. Afstemming in tijd en lengte van het festival om per festival quitte te draaien bleken onoverkomelijke struikelblokken. La Strada kon zich steeds minder vinden in deze constructie en besloot om in 1989 een einde aan de samenwerking te maken. Na een kleine tussenperiode onder leiding van Kees Lesuis werd Teun van Essen (later ondernemer van café Miles en andere vestigingen)de jongste festivaldirecteur ooit werd de vervanger van Alex Kühne. Het festival heette vanaf dat moment Etcetera waarin de overgebleven partners Theater Terras en Traktor Toernee participeerden.
Geef een reactie