Het Torenfestival in 1996 zou de opvolger van het Zigeunerfestival
Het Torenfestival in 1996 zou de opvolger van het Zigeunerfestival van 1992 moeten worden. Organisatoren Paul Kloosterman en André van Gelder over dit project: “Er is gevraagd naar een herhaling van het Zigeunerfestival. Pionierswerk kun je niet herhalen. Het zijn prachtige tijden geweest tijdens het Zigeunerfestival. Voor de zigeuners was het een doorbraak naar de burger toe.”
Bedevaart
De Onze Lieve Vrouwetoren was in de Middeleeuwen al bekend als bedevaartsoord van zieken, lammen, blinden, doven, pelgrims. De Amersfoortse Toren was toe aan een cultureel programma in plaats van een kermis of braderie. Het idee was een driedaags festival, waarin talloze Amersfoortse instellingen samenwerken aan in elk geval één grote voorstelling aan de voet van de toren. Aan het interieur van de kerk wilden Paul en André veranderingen aanbrengen. Een podium en een mogelijkheid voor spotophanging zouden visueel theater op kunnen leveren voor een doorlopend verhaal met verschillende historische taferelen. Voor de beiaardschool werd een hoofdrol bedacht. Het toekomstig tweede carillon zou de muzikale leidraad moeten worden. Twee roemrijke nationale of zelfs internationale producties zouden de tweede dag van het festival moeten vullen.
Het Torenfestival werd in 1996 in het leven geroepen om het afronden van de miljoenen kostende restauratie van de Onze Lieve Vrouwentoren te vieren. Het straattheater Festival Etcetera La Strada en de Productiekern hadden hun medewerking aan de organiserende stichting SAM al toegezegd. Volgens de organisatie moest de voormalige kerk het podium worden van gangmakers uit de stad, de rest van het land en mogelijk uit het buitenland. Het evenement kon variëren van doeken met opgeschilderde steentjes tot laserstralen.
Samenwerking
Paul en André bedachten dat er ook een samenwerking met Joop Mulder moest komen. Joop Mulder was van Oerolproducties (van het gelijknamige festival op Terschelling) en hij kon met zijn kennis en kunde het festival aantrekkelijk maken, bijvoorbeeld door een groep van het kaliber ‘Dogtroep’ te contracteren. Volgens de organisatoren zou het hoogtepunt van het Torenfestival een spektakelstuk met ‘vuur en spetters’ moeten zijn, die de verwoesting van de kerk moesten symboliseren. Dit naar de geschiedenis van de kruitexplosie van de Onze Lieve Vrouwenkerk, die een deel van de kerk verwoestte. Paul Kloosterman schertste: ”Het liefst zouden we de toren lanceren, maar dat is technisch wat moeilijk.”
Cultuurnota
Stichting Sam kreeg een half jaar eerder te maken met een subsidieafwijzing; de inhoudelijke plannen voor het festival waren onvoldoende. De Adviescommissie Podiumkunsten had het volgende oordeel: “Het Torenfestival moet naar onze mening, een stadsfeest worden dat gericht is op de hele Amersfoortse bevolking. De huidige opzet van het Torenfestival achten we nog te beperkt. In dit verband kan overwogen worden om de jaarlijkse Keistadfeesten in het teken van het festival te plaatsen.”.
Zoals in de cultuurnota omschreven, zouden instellingen niets kunnen toezeggen omdat er sprake zou zijn van fusies, andere banen en andere taken. Directeuren van onder meer museum Flehite, de Regionale Muziekschool, Creativiteitscentrum de Hof en de Flint hadden al met Stichting Sam om de tafel gezeten om aan de voorbereidingen te werken. De voorbereidingen van een grootschalig evenement hebben daardoor noodgedwongen stilgelegen, omdat Amersfoortse instellingen daarop geen hulp konden toezeggen. “Wij hebben de cultuurwethouder om een onderhoud gevraagd, daar is echter nooit op gereageerd.”
Van Gelder ergert zich aan de Adviescommissie Podiumkunsten omdat deze achteraf allerlei eisen stelt. Het bewijst voor hem dat de adviescommissie slecht op de hoogte is van de opzet van het evenement. “De tussenfase waarin het cultuurbeleid verkeert, is zo onduidelijk dat organisaties die we om samenwerking vroegen, de boot af hielden.” Van Gelder vindt de communicatie met het stadhuis te traag verlopen. Samenwerking met de Keistadsfeesten was inmiddels al lang van de grond gekomen.
De Stichting was nog niet ingelicht over de 3.000 gulden die de adviescommissie aan voorbereidingskrediet wilde geven. Het positieve advies aan de gemeenteraad volgde op een eerdere afwijzing. Met het gepland budget van 25.000 gulden en de regie, gaat Stichting SAM naarstig op zoek naar sponsors en naar Amersfoortse groeperingen die een bijdrage aan het festival kunnen leveren. Elementen van dit plan zijn later terug te vinden bij het stadsfeest 750 jaar Amersfoort.
Festival Etcetera LAStrada zorgde binnen hun eigen programmering wel voor een voorstelling in de kerk met “Kromme Jassen ” van Traject Theater. De geplande speciaal gecomponeerd muziek van Harryde Wit voor deze speciale voorstelling ging wegens gebrek aan geld niet door, wel werd er een combinatie gevonden tussen muziek beneden en met de toren.
Geef een reactie