Een belangrijk onderdeel van de cultuurnota Mondriaan aan Zee was de te realiseren samenwerking tussen de Kelder, de Bond van Amersfoortse Musici (van ongeveer 75 amateur popgroepen) en de Regionale Muziek School (RMA). Daarnaast werd ook als belangrijke doelstelling geformuleerd om voor tenminste zeven popstudio’s geschiktere ruimtes te vinden.
Tot dan was de RMA en de Praktijkopleiding Popmuziek (kortweg: De Popschool) gesitueerd aan de Kortegracht 3. Het pand zou gesloopt worden maar werd toch verbouwd. Er werden lesruimten en een kleine concertzaal gerealiseerd. Albert Zwarteveen, Erna Kennedy, Cees van de Giessen, Bernard Beeftink en Frank Baudou waren gedreven en geschoolde mensen die wars waren van het geven van privélessen door onbevoegden. Zij zagen in 1992 een prachtige kans om hun lessen in het pand aan de Kortegracht 3 te geven.
Muzikanten in spe kregen individueel les op gitaar, basgitaar, saxofoon en toetsinstrumenten. Daarnaast waren er meer disciplines, zoals: synthesizer, zingen in een popkoor, zangles en combo. Twee koren werden opgericht: POPstars en het POPkoor.
In de loop van de jaren groeide het ledenaantal. De muziekgenres werden uitgebreid met blues, jazz, pop, funk, fusion en close harmony. Hierdoor groeide ook de mogelijkheid voor samenspel. Buiten de privélessen werd hier, onder begeleiding van twee docenten, ook door kinderen aan meegedaan. De cursussen bleven zich uitbreiden: stemvorming, luistertrainingen en muziektheorie.
Een podium voor optredens was er bij verschillende openbare en officiële gelegenheden. Zoals bij de Uitmarkten, de opening van het Jazzfestival, opening van gebouwen als het station en de Flint, op open monumentendagen, bij tv-programma’s en tijdens open lesdagen. De keerzijde van het succes, een groter publiek en een groeiend aanbod, was de beperkte ruimte waar alles plaatsvond. In deze ruimte ontbraken de mogelijkheden om het geluid van 250 leerlingen ook akoestisch goed onder controle te houden.
Oplossingen waren er niet direct. Uiteindelijk in 1999, toen voor de docenten de rek er al uit was, kwam er een mogelijkheid om samen met de Kelder en de BAM op de Nijverheidsweg 57 een loods als speel- en oefenruimte te gebruiken. De loods werd speciaal voor dit doel verbouwd.
Dat was niet het einde van de zoektocht naar geschikte oefenruimtes. De behoefte aan geschikte podia bleef en resulteerde uiteindelijk in de oprichting van de Bandbunkers I en II op de Wagenwerkplaats, waar Per Expressie de mogelijkheid kreeg om een vrijplaats voor jongeren op te richten. Een van de bekendste dj’s van het eerste uur waren Karsten ter Hoeve en dj Mau.
Deze samenwerking resulteerde in onder meer Torenpop en de benodigde speelplekken in kroegen en op podia van andere festivals.
Geef een reactie